Ballerup Taekwondo Klub
 
 

Forskel mellem bæltemærker og monbælter

Mærkeprøver til børn blev introduceret af Dansk Taekwondo Forbund (DTaF) i 1995 og taget i brug hos os, da vi i 2001 oprettede miniholdet for de yngste børn. I 2006 indførte DTaF et alternativt bæltesystem til børn – de såkaldte monbælter – som er hvide bælter med en farvet stribe på langs i midten af bælterne svarende til farverne på de almindelige bælter (inkl. snipper). Da det er reelle bælter, skal der betales fx 70 kr. herfor. Der var med andre ord kommerciel interesse i at indføre monbælterne for at trække flere penge ud af forældrene. Til forskel koster bæltemærkerne meget lidt i indkøb, hvorfor det hos os er gratis at deltage i mærkeprøverne.

En anden væsentlig forskel er, at man med monbælterne bevæger sig uden for det almindelige bæltesystem i modsætning til bæltemærkerne, der blot er små ekstra niveauer mellem kup­bælterne. Monbælterne har ingen sammenhæng til kupbælterne, bortset fra at et sort monbælte kan konverteres til et almindeligt gult bælte. De øvrige monbælter svarer til hvidt bælte. I praksis har dette en ulempe ved skift til en klub, som ikke benytter monbælter. Et barn med monbælte vil således skulle skifte tilbage til sit hvide bælte. Når børn med monbælter skifter til vores klub laver vi dog individuelle vurderinger og finder en passende overgangsløsning.

En tredje forskel er, at der ved monbælter ikke behøver at blive afholdt prøver, hvortil børnene motiveres til at øve sig og vise deres bedste. I stedet benyttes monbælterne nogle steder som en slags "årsmærker", som blot på månedsbasis uddeles til eleverne efter en træning – mod betaling naturligvis!

Både bæltemærkerne og monbælterne har et tilhørende DTaF-pensum. Mærkepensummet er blot en simpel opdeling af kuppensummet i typisk et stand-, håndteknik-, sparke- og teorimærke. Dvs. at man for at få fx sparkemærket skal kunne alle standene som er pensum til det pågældende kupgrad. I starten virkede dette måske logisk, men erfaringsmæssigt fandt vi hurtigt ud af at det er bedre, at børnene i stedet skal kunne fx 1 stand, 1 slag, 1 blokering, 2 spark og 5 teoriord pr. prøve. Dette tog DTaF højde for i monpensummet, som også blev tilføjet gymnastiske elementer såsom hop, koldbøtte og sprællemandsøvelse, hvilket har stor betydning for børnenes motoriske udvikling.

Som følge af monbælternes mange ulemper har vi i vores klub fastholdt brugen af bæltemærker. Dog har vi udviklet et endnu bedre børnepensum, der ud over at omfatte elementer som fx adfærd, samarbejde, styrke og smidighed også tager højde for de mangler som der er i DTaF's kuppensum. Endvidere har vi udarbejdet børnevenlige pensumhæfter (1 til hvert mærke), som er en stor hjælp for børnene, der sammen med deres forældre kan følge med i hvad der skal trænes på til næste mærkeprøve.